Wednesday, June 29, 2011

Ulat bulu

Salam...
Mesti semua orang tahu dan familiar dengan phrase ni kan,"Ulat bulu dah naik daun....".Macam mana sikap dan perlakuan seseorang yang dikatakan ulat bulu ni..Biasanya,ulat bulu ni dikaitkan dengan lelaki kan,bagi yang perempuan mungkin ulat beluncas kot..Sebab selepas metamorfosis,ulat beluncas akan berubah menjadi rama-rama yang cantik..Payah lah pulak lelaki pun nak diibaratkan macam tuh...~teeheeeee...Dan pasal seekor ulat bulu kat tempat kerja aku ni lah,aku nak bercerita pada hari ni..(boleh ke pakai seekor since I'm referring it to a man,actually...Ade aku kisah,blog aku..suka ati aku lah kan..hihihi)

bagi penggeli ulat bulu,ini hanya hiasan semata-mata.Don't feel offended.

Adalah seorang pakcik ni,kira baru masuk kerja jugaklah,sebagai HD..Apekebenda HD tu pun,aku tak pasti gak,yang aku tahu dieorang ni meronda-ronda,tutup mesin janakuasa elektrik (kot lah kan) dan lain-lain lagi lah..Dia masuk keje masa dah penghujung Warehouse Sales kat sini..Nama pun aku tak tahu,muka familiar tapi just gitu-gitulah...Sampailah satu hari ni,dia tahu aku dengan kembar aku,Syarini, ni kembar..Biasalah kan,kalau kembar memang selalu dapat perhatian kan..*petuihhhh...Betul ape kan ??hahahaha..Ok,let's continue..Takde pape yang menarik berlaku,hidup berjalan seperti biasa..

Dalam minggu lepas lah kot,kebetulan masa tuh aku dan kembar aku masuk kerja sekali lepas waktu rehat...dan pakcik tu yang jaga staff entrance..Macam ni lah lebih kurang insiden tu..

Pakcik gatal: Awak lah yang kembar tu kan ?Mana satu Syarina,mana satu Syarini ??
Aku: Ha'ah..Saya Syarina,yang tu Syarini..
Pakcik gatal: Sape kakak,sape adik ??Takut tersalah lak nanti...Nak mengorat awak,termengorat adik awak...
Aku: (wth!!??)Saya kakak,Syarini adik...*wat muka malas nak layan then aku blah..


Insiden kedua,dalam 3-4 hari lepas lah kot...Pakcik tu jugak yang jaga staff entrance..Aku masuk kerja sorang,pukul 6 shift petang sebab Syarini masuk shift tengah hari...Masa tu,aku baru nak punch-in kad..Terdengar suara orang,malas nak layan so,aku wat dek jer lah..Tiba-tiba...

Pakcik gatal: Miss Slow,Miss Slow....
Aku:*pandang...Saya ke ?Kenapa pulak ??
Pakcik gatal: Yelah,awak...Saya tengok awak ni slow jer..Nak punch kad pun slow,jalan pun slow...
Aku:*tersenyum tawar(dalam hati,itu )
Pakcik gatal: Mana seorang lagi ??
Aku: Owh, hari ni dia masuk tengah hari...
Pakcik gatal: Awak kalau kawen nanti,nak kembar jugak ke ??
Aku: Emmm,kalau dapat kembar,apa salahnye kan...*gelak
Pakcik gatal:*tak jelas ape dia cakap,yang aku tau dia gelak jugak

Larh,itu pun jadi masalah ke...Lantak akulah nak slow ke nak laju ke,dah masa banyak lagi...masuk keje pukul 6,aku sampai dalam 5 lebih camtu..nak rushing-rushing buat ape...bukan aku nak kejar pape pun..Mungkin niat dia nak bergurau dengan aku,but it's not funny..Really,it's not...not at all old man...


Insiden ketiga dan penghabisan lah ni...2 hari lepas,masa tu aku on the way nak hantar barang customer ke kaunter..Masa tu lak,aku selesema so tisu memang kat tangan lah..Terserempak lah pulak dengan pakcik ulat bulu nih..

Pakcik gatal: Amboi,lajunye jalan...
Aku: Haah,nak hantar barang kat kaunter..
Pakcik gatal: Kau ni susah betul nak senyum kat orang kan..
Aku: Hah??!!*terus jalan ke kaunter


Pastu,singgah lah sekejap kat tempat kembar aku..Saje je lah kan nak lepak sana jap..

Syarini: Tadi pakcik tu datang sini..menyampah aku..
Aku: Haah,aku nampak dia tadi..Ada ke dia kata aku sombong,susah nak senyum kat orang..
Syarini:Haa,tu lah dia cakap kat aku tadi..Dia kata suh kirim salam banyak-banyak kat kau,sombong sangat...Macamlah pakcik nak mengorat/nak kat dia..Siap wat mimik sombong kau tuh..
Aku:Kurang asam betul orang tua ni..Aku tadi,nak cepat hantar barang customer,keje aku tak siap lagi kat belakang...Dahlah tengah selesema,takkan nak layan dia pulak kan..
Syarini:Entah..Dia pulak yang menyibuk...HD lain takde kisah pun,dia pulak yang lebih-lebih..

Sejak dari hari tuh,pakcik tu memang dah tak tegur aku..Aku pun malas nak tengok muka dia,menyampah...Umur dah tua tapi kuat menggatal...Bak kata orang tua-tua,tua-tua keladi,makin tua makin menjadi...Memang seswai bebenor lah kan..Sepatutnya,aku yang lebih muda dan dia yang lebih tua ni memegang prinsip "Yang tua dihormati,yang muda disayangi" kan ??But what can I do,you don't deserve my respect lah orang tua..Aku bukan kata sebab dia nak mengorat aku ke ape kan..Sikap dia yang dah tua tapi tak sedar diri lagi nak menggatal...Itu yang paling aku tak tahan..FYI,if I'm not mistaken,he's a army pensioner,in late 50s or already in his 60s and that means dia lagi tua dari bapak aku...Shame on you lah orang tua if I was your child and luckily, I'm not..Patutnye,dah pencen,umur dah lanjut ni,bawa-bawa pergi masjid,dengar majlis-majlis ilmu,perbanyakkan amal ibadat yang rasa-rasa tak cukup tuh...Ini tidak,masih tak sedar diri lagi,rumah kata pergi,kubur kata mari...Maklumlah,kat tempat aku ni kebanyakannya perempuan,muda-muda lak tuh...So,tahap ketidak-sedar-dirian makin meningkat pulak,bukan makin sikit...

gambar hiasan:Pengasas Playboy dan bakal-isteri-tak-jadinya
SEDAR DIRI LAH SIKIT PAKCIK OOIII !!!!

YANG NAIK MENYAMPAH,
AKU

0 tukang kepoh terbaek:

My next Birthday...

Lilypie Kids Birthday tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...